Литовська Республіка у своєму законодавстві передбачила механізм проведення антикорупційної експертизи проектів законів та уже прийнятих законів. Відповідно до ст. 8 Закону1 про запобігання корупції, її проводить Спеціальна служба розслідувань за власною ініціативою або за пропозицією президента, спікера Сейму, прем’єр-міністра, комітет Сейму або парламентської групи. У той же час, в Україні таку експертизу обов’язково робить Міністерство юстиції. В обох країнах вони носять лише рекомендаційний характер і брати до уваги пропозиції чи ні остаточно вирішує орган, який за ці ж законопроекти голосує.
Спеціальна служба розслідувань затвердила Процедуру антикорупційного оцінювання прийнятих чи проектів законів2, у якій визначила 15 запитань, які потрібно поставити під час оцінки документа:
- Чи узгоджуються цілі з положеннями закону?
- Чи охоплює нормативно-правова сфера закону відповідну сферу?
- Чи не передбачається комусь конкретно отримання прибутку?
- Чи є очевидні прогалини, які дозволять неоднозначне тлумачення?
- Чи існують адекватні механізми правозастосування та права та обов’язки, визначені для суб’єктів-виконавців?
- Чи передбачені санкції у випадках порушення?
- Чи передбачена діяльність для реалізації закону та дії процедури контролю?
- Які причини вплинули на підготовку закону?
- Чи передбачені рішення та чи будуть вони оприлюднені?
- Чи не змінюють прозорість?
- Чи пропонований закон не створює додаткових умов для корупції, а також недобросовісної поведінки, незаконності, непрозорості, упередженості?
- Чи передбачає закон повноваження лише одного суб’єкта надавати пільги/переваги?
- Чи існують механізми контролю за зацікавленими сторонами?
- Чи передбачає закон прозорий процес прийняття рішень?
- Інші питання (чи розширює закон повноваження нагляду, збільшує чи обмежує доступ до ринків, вплине на розподіл економічних вигод, що призведе до додаткових витрат для суб’єкта господарювання, передбачає можливість для оскарження, приймають рішення щодо дозволів, моніторингу ефективності та санкцій один і той самий орган чи посадова особа, підвищує «ризик конфлікту інтересів» та ін.)
Слід відзначити, що Методологія антикорупційної експертизи3, що проводить НАЗК, додатково містить такі важливі пункти, як невиправдане делегування повноважень органів влади приватним суб’єктам, колізія в законодавстві, використання конструкцій оціночного характеру. Ці питання у Процедурі Литовської Республіки відсутні.
У останньому звіті Спеціальної служби розслідувань Литовської республіки4 зазначено, що було проведено антикорупційне оцінювання 388 законів чи законопроектів. Варто відзначити, що вони також збирають дані щодо схвалення їхніх рекомендацій (54% прийнято, 33% у процесі прийняття, 5% прийнято частково). Хоча невідомо, скільки із проаналізованих нормативних актів містили корупційну складову. Міністерство юстиції України, яке зобов’язане проводити антикорупційну експертизу усіх проектів законів, лише за 4 квартал 2019 року перевірили 1001 законопроект5. Проте серед усіх знайшли корупційні фактори лише у 5-ти, що ставить під сумнів якість оцінки, адже незалежні громадські організації знаходять неякісні законопроекти значно частіше.
Джерела:
- Republic of Lithuania Law on Prevention of Corruption IX-904: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/cf4e54225ce611e7a53b83ca0142260e?jfwid=5v2xfeefq
- Anti-corruption assessment procedure of existing or draft legislation in Special Investigation Servise: https://www.stt.lt/data/public/uploads/2019/11/d1_assessement_procedure_2017-10.docx
- Наказ від 20.10.2020 № 470/20 Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи Національним агентством з питань запобігання корупції: https://nazk.gov.ua/uk/documents/nakaz-vid-20-10-2020-470-20-pro-zatverdzhennya-metodologiyi-provedennya-antykoruptsijnoyi-ekspertyzy-natsionalnym-agentstvom-z-pytan-zapobigannya-koruptsiyi/
- SPECIAL INVESTIGATION SERVICE OF THE REPUBLIC OF LITHUANIA ANNUAL REPORT 2019: https://stt.lt/doclib/oflnfo1bhmfv3h73f1wenwnc22ssqzwk
- ЗВІТ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ПРОВЕДЕННЯ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ ТА ПРОЄКТІВ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ МІНІСТЕРСТВОМ ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ: https://minjust.gov.ua/uncorrup_exp/zvit_pro_rez_ancorrupt_npa