Чи знаєте ви, що документи, які стосуються місцевого самоврядування, можно редагувати? Команда Дій-Маріуполь розробила рекомендації для маріупольської міської ради до декількох Положень, що стосуються інструментів участі. Сьогодні ми публікуємо наш лист, що стосується Положення про громадські слухання. Серед рекомендацій – відновити роботу над Статутом, зробити процедуру обрання голови та секретаря слухань більш демократичними та навести лад у відповідному розділі сайту міськради, де давно не оновлювалася інформація про слухання, що відбулися. Відповідь міської ради у наступному матеріалі.
Додаток 1 до листа
№58/21 від 24.05.2021р.
Рекомендації ММР до Положення про громадські слухання
Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» надає територіальним громадам право проводити громадські слухання, зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, при чому під час цих заходів члени територіальної громади можуть заслуховувати депутатів та посадовців, порушувати питання місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування, та вносити пропозиції щодо них.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
Стаття 13. Громадські слухання 1. Територіальна громада має право проводити громадські слухання – зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. 2. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік 3. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов’язковому розгляду органами місцевого самоврядування 4. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади |
Як бачимо, Закон не визначає порядку проведення громадських слухань і делегує це право представницьким органам місцевого самоврядування, які уповноважені приймати Статути територіальної громади.
Некоректність правового регулювання
На сьогодні у місті Маріуполі існує Положення про громадські слухання, затверджене окремим рішенням Маріупольської міської ради №7/33-2923 від 25.07.2018р. Тоді як Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади. Наявність окремих рішень, що не є частинами Статутів, суперечить вимогам цього закону.
Рекомендації
Відновити процес впровадження Статуту територіальної громади Маріуполя, для чого винести рішення про створення робочої групи з підготовки та впровадження Статуту. Затвердити Статут не пізніше грудня 2021 року. Зазначити у Статуті, що «Положення про громадські слухання» є його невід’ємною частиною.
Ефективність правового регулювання, якість норм і процедур прямо впливають на дієвість будь-якого інструменту, в тому числі й громадських слухань. Детальний, добре розроблений механізм дозволяє йому працювати без перешкод і навіть автоматично.
У Положенні про громадські слухання не повинно бути загальних формулювань невизначеного змісту, як «копія протоколу розміщується на офіційному сайті Маріупольської міської ради в спеціальному розділі «Громадська участь» упродовж 5-ти робочих днів з дня проведення слухань». Так у п.2 ст.8 не вказана конкретна посадова особа, яка повинна письмово повідомити уповноважену особу ініціатора або самого ініціатора громадських слухань про прийняте рішення.
Учасники слухань
У громадських слуханнях на добровільних засадах беруть участь члени територіальної громади. На громадські слухання запрошуються посадові особи органів місцевого самоврядування, депутати міської, районних у місті рад, керівники органів самоорганізації населення, представники місцевих осередків політичних партій та громадських організацій, керівники підприємств, установ та організацій, діяльність яких пов’язана з питаннями, що обговорюються.
Рекомендації
Позитивною практикою, яку варто запозичувати, є встановлення обов’язку брати участь у громадських слуханнях для депутатів (міської чи районної у місті ради) та посадових осіб місцевого самоврядування, компетенції яких стосуються питання, винесені на обговорення.
Хто головує на слуханнях
Результативність громадських слухань дуже часто залежить від особи, яка на них головує. На слухання ж часто виносяться питання, щодо вирішення яких існує конфлікт між територіальною громадою і міською владою. У зв’язку з цим, ключовим заходом для уникнення будь-яких маніпуляцій громадською думкою під час проведення слухань є прозора процедура виборів головуючого.
Аналізуючи це питання з точки зору забезпечення права членів територіальної громади взяти участь у громадських слуханнях за якісними показниками, виділяємо наступне зауваження – відсутність правового регулювання порядку визначення головуючого на громадських слуханнях в кращому випадку призводить до застосування правового звичаю, тобто усталеної в даній територіальній громаді практики, що не завжди є демократичною. В гіршому – до виникнення конфлікту між учасниками і зриву їх проведення.
Рекомендації
За оцінками експертів найкращою є демократична процедура виборів головуючого учасниками громадських слухань. Ініціатори чи комітет, що готує слухання можуть запропонувати свою кандидатуру, але вона має бути обрана більшістю голосів від присутніх на загальних і рівних виборах, поруч з іншими запропонованими кандидатурами. Вважаємо за необхідне прописати процедуру обрання голови громадських слухань безпосередньо у Положенні.
Як визначається секретар громадських слухань
Рішення громадських слухань, усі подані на них пропозиції фіксуються в протоколі громадських слухань. Він оприлюднюється і передається органам місцевого самоврядування. Фактично, протокол є документальним підтвердженням і факту проведення слухань, і прийнятих на них рішень. В Положенні обов’язок ведення протоколу покладається на секретаря громадських слухань. Тоді як способи його обрання чи призначення відсутні.
Рекомендації
Якщо від головуючого залежить проведення громадських слухань, то від секретаря – подання їх результатів органам місцевого самоврядування. Особливо, якщо на слуханнях не присутні посадові особи чи депутати місцевої ради. Тоді протокол громадських слухань є єдиним документом, який доводить їх зміст і результати (пропозиції) до посадових осіб. А це одна з найважливіших цілей для чого їх організовують. Тому найкраще, щоб секретарем була особа, яка, по-перше, володіє достатніми навичками для складання юридичного документу такого роду, по-друге, користується повагою та довірою серед учасників громадських слухань. Для цього варто обирати секретаря на громадських слуханнях серед кандидатур, які можуть пропонувати присутні на слуханнях службовці чи депутати міської ради, ініціатори слухань, дорадчий комітет чи інші учасники. Вважаємо за необхідне прописати процедуру обрання секретаря громадських слухань безпосередньо у Положенні.
Які слухання є легітимними
Нормативні акти місцевої ради не конкретизують питання легітимності громадських слухань. Отже, доцільно прописати у Положенні, що легітимними є слухання, скликані та проведені без порушень процедури, визначеної законодавством та нормативними актами місцевої ради.
Порядок прийняття рішень на слуханнях
Доповнити статтю 21, що рішення на громадських слуханнях приймаються шляхом відкритого голосування.
Прозорість громадських слухань
Положення про громадські слухання передбачає оприлюднення протоколів та прийнятих рішень громадських слухань у спеціальному розділі сайту міської ради Громадська участь – підрозділ Громадські слухання. Наразі у розділі оприлюднені дані про єдину ініціативу про громадські слухання від 2019 року.
Рекомендуємо опублікувати документи, прийняті на попередніх громадських слуханнях, що відбулися у Маріупольській територіальній громаді з моменту прийняття Положення, в тому числі – протоколи слухань, відеозаписи, аудіозаписи чи веб-трансляції слухань та прийнятих рішень органів місцевого самоврядування за результатами розгляду пропозицій, що були викладені під час громадських слухань, як того вимагає Положення.
Оформлення рішень слухань
Рішення громадських слухань оформлюються резолюцією, а їх хід фіксується в протоколі.
Відповідно до нормативних актів протокол громадських слухань, окрім фіксації їх ходу, повинен містити:
– тему, час і місце проведення слухань;
– кількість учасників громадських слухань;
– пропозиції, висловлені на слуханнях;
– резолюцію громадських слухань;
– результати рейтингового голосування за наявності різних проектів;
– основні тези виступів осіб, що звітують перед міською територіальною громадою;
– порушені питання та внесені протягом слухань пропозиції;
– порядок денний громадських слухань;
– кількість членів відповідної територіальної громади, що були зареєстровані для участі в громадських слуханнях;
– прізвища, імена, по батькові, найменування посад посадових осіб, що були присутні на громадських слуханнях;
– дату, номер розпорядження про скликання громадських слухань.
Рекомендації
Протокол громадських слухань повинен бути якнайбільше деталізованим, оскільки рішення слухань підлягають розгляду органами та посадовими особами місцевого самоврядування, відтак сам протокол громадських слухань може внести додаткову ясність у спірні питання, що можуть виникнути в майбутньому.
У статті 22 ч.2 Положення перелічені не всі відомості, які повинні бути занесені до протоколу. Тому, на підставі вищевикладеного рекомендуємо доповнити ч.2 ст.22 наступним:
– результати рейтингового голосування за наявності різних проектів;
– основні тези виступів осіб, що звітують перед міською територіальною громадою;
– порядок денний громадських слухань;
– кількість членів відповідної територіальної громади, що були зареєстровані для участі в громадських слуханнях;
– прізвища, імена, по батькові, найменування посад посадових осіб, що були присутні на громадських слуханнях;
– дату, номер розпорядження про скликання громадських слухань.
Розгляд рішення громадських слухань органами та посадовими особами місцевого самоврядування
Правове регулювання останнього і чи не найважливішого етапу, що відбувається вже після громадських слухань, має надзвичайно важливе значення. Тут береться до уваги декілька моментів: строк розгляду органами та посадовими особами місцевого самоврядування рішення слухань, обов’язковість участі ініціаторів слухань у такому розгляді, обов’язковість та способи оприлюднення рішення органів та посадових осіб місцевого самоврядування за результатами розгляду рішення слухань.
Рекомендації
Якщо органи місцевого самоврядування не будуть враховувати пропозиції та зауваження членів територіальної громади, подані на громадських слуханнях, мешканці не будуть їх відвідувати чи їх ініціювати. Для того, щоб цей інструмент демократії участі не був мертвонародженим від самого початку, правове регламентування цього етапу має бути максимально чітким, містити фіксовані строки, закріплені за посадовими особами і органами обов’язки, і сприяти максимальній прозорості та відкритості прийняття рішень.
Врахування рішень громадських слухань.
Найреалістичнішою з практичної точки зору є зобов’язання розглянути рішення громадських слухань на найближчій сесії міської ради, найближчому засіданні виконавчого комітету чи першочергово – посадовими особами ОМС. Тому вважаємо за необхідне рекомендувати викласти ч1. ст.23 Положення у наступній редакції:
«Пропозиції, викладені в протоколі громадських слухань, розглядаються на найближчій сесії Маріупольської міської ради та/або її виконавчого комітету» і далі за текстом.
Відповідальність за несвоєчасне оприлюднення інформації
Положення повинно передбачати настання негативних правових наслідків, у випадку його недотримання: визнання громадських слухань такими, що не відбулися, визнання рішення органу місцевого самоврядування недійсним, притягнення до юридичної відповідальності посадових осіб.
Рекомендуємо додати у статті 20,22,24 Положення або додати ст.26
Невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію, що зазначена у ст.20,22,24 Положення, тягне за собою дисциплінарну, цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законами України.
***
Тут ви можете ознайомитися із документом, діючим Положенням про громадські слухання, до якого команда Дій-Маріуполь розробляла рекомендації:
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551