Місцева ініціатива – це можливість громадянина стати законотворцем місцевого рівня. Завдяки цьому інструменту можна ініціювати проекти рішень, які мають бути розглянуті депутатами на сесії. Раніше ми писали інструкцію, як користуватися цим інструментом участі, та розповіли про досвід маріупольця, який за допомогою місцевої ініціативи намагався відродити стадіон у своєму районі. Сьогодні ж ми публікуємо Рекомендації юристів Дій-Маріуполь до Положення про місцеві ініціативи. Із запропонованого – зменшити кількість підписів членів громади, необхідних для внесення ініціативи, чітко визначити причини у відмові в реєстрації ініціативи, додати інформацію про терміни оприлюднення інформації про рішення щодо ініціативи та інше.
Отже, Рекомендації ММР до Положення про місцеві ініціативи
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (ст. 9) надає право членам територіальної громади ініціювати розгляд у раді в порядку місцевої ініціативи будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування.
Проте Закон не визначає порядку реалізації права на місцеву ініціативу членами територіальної громади. Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону, порядок внесення місцевої ініціативи на розгляд ради може визначатися представницьким органом місцевого самоврядування або статутом територіальної громади. Таким чином, відповідний порядок може бути врегульований через ухвалення місцевими радами окремого Положення «Про порядок реалізації права на місцеву ініціативу», або ж визначити відповідний порядок у Статуті територіальної громади.
Закон України «Про місцева самоврядування в Україні»
Стаття 9. Місцеві ініціативи.
Рекомендації
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Маріупольській міській раді необхідно Положення про порядок реалізації права на місцеву ініціативу ухвалити як Додаток до Статуту територіальної громади. Для цього рекомендуємо поновити діяльність робочої групи та прийняти Статут територіальної громади не пізніше грудня 2021 року.
Суб’єкти ініціювання місцевої ініціативи
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», право на ініціювання розгляду у раді (у порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого самоврядування мають члени територіальної громади.
Рекомендації
Право ініціювати внесення місцевої ініціативи на розгляд місцевої ради слід надати безпосередньо членам територіальної громади, а також членам громади, які об’єднані у окремі інститути громадянського суспільства – громадські об’єднання, благодійні організації, органи самоорганізації населення, організації співвласників багатоквартирних будинків.
Хто має право вносити місцеву ініціативу
У документі про місцеву ініціативу встановлюється віковий ценз для членів територіальної громади, які мають право вносити місцеву ініціативу на розгляд ради – члени територіальної громади, які досягли 18 років і мають право голосу на виборах.
Рекомендації
Викласти п.2.1 у наступній редакції «Місцева ініціатива може бути внесена на розгляд ради членами територіальної громади, які досягли 18 річного віку та зареєстровані на території міста Маріуполя. Місцева ініціатива також може бути внесена громадськими об’єднаннями, благодійними організаціями, органами самоорганізації населення, організаціями співвласників багатоквартирних будинків, діяльність яких регулюється окремими нормативно-правовими актами».
Рекомендації стосовно кількості членів ініціативної групи
Оскільки громадська підтримка місцевої ініціативи підтверджується не кількістю членів ініціативної групи, а шляхом збору підписів членів територіальної громади, у Положенні слід скасувати будь-які кількісні бар’єри для створення ініціативної групи. Персональний та кількісний склад ініціативної групи повинен визначатися ініціаторами внесення місцевої ініціативи, про що зазначається у повідомленні про внесення місцевої ініціативи.
Читайте також: Місцеві ініціативи в Маріуполі не працюють? На прикладі шкільного стадіону на Східному
Кількість підписів членів громади, необхідних для внесення місцевої ініціативи.
У зв’язку з тим, що питання місцевої ініціативи, затверджені рішенням міської ради, зачіпають колективні інтереси різних суспільних груп, ініціатором внесення місцевої ініціативи необхідно підтвердити їх громадську підтримку. Найбільш прийнятним способом підтвердження підтримки місцевої ініціативи є збір визначеної кількості підписів членів територіальної громади. Значні кількісні бар’єри встановлені щодо збору підписів значно ускладнюють реалізацію права на місцеву ініціативу.
Рекомендації
Визначення кількості підписів, з одного боку повинно бути реалістичним та не перешкоджати праву громадян ініціювати розгляд питань в міській раді, навіть таких, що важливі для однієї вулиці, а з іншого боку – кількість підписів не повинна бути замалою, щоб не нівелювати інструмент місцевої ініціативи. Встановлена у діючому Положенні кількість необхідних підписів є значною і використовується у місцях з населенням 1 000 000 осіб та більше. Вважаємо, що оптимальною кількістю необхідних підписів є 100 осіб.
З іншого боку, у випадку якщо ініціаторами внесення місцевої ініціативи є громадські об’єднання,благодійні організації, ОСН, ОСББ, то збір підписів членів громади не потрібно, оскільки відповідні інститути утворюються групами членів територіальної громади.
Проте місцеві ініціативи, подані на розгляд сесії ради, не зачіпають інтереси окремих осіб, а стосуються колективних інтересів різних суспільних груп. У зв’язку з цим, для більшої легітимації, місцеві ініціативи повинні подаватися від не менше трьох передбачених вище інститутів.
Підстави щодо відмови в реєстрації місцевої ініціативи.
У Положенні не визначені підстави щодо відмови в реєстрації місцевої ініціативи.
Рекомендації
Місцева ініціатива не може бути відхилена з причин її неналежного оформлення і відправлена на повторне внесення місцевої ініціативи, що передбачає повторне визначення ініціативної групи, збір підписів тощо.
Рекомендуємо визначити виключні підстави для відмови у розгляді місцевої ініціативи та прописати їх окремим пунктом або розділом у Положенні, а саме:
Повертати Повідомлення про внесення місцевої ініціативи для усунення недоліків з інших підстав забороняється.
Повідомлення про внесення місцевої ініціативи допрацьовується та подається на ім’я секретаря Маріупольської міської ради протягом п’яти робочих днів з моменту отримання особою уповноваженою представляти ініціатора відповідного повідомлення. У разі якщо недоліки в цей строк не усунуто, повідомлення про місцеву ініціативу залишається без розгляду.
Доповнити Положення пунктом – відмова в реєстрації.
Відмовляють у реєстрації повідомлення про місцеву ініціативу за наявності однієї чи двох таких підстав:
Відмовляти в реєстрації повідомлення про місцеві ініціативи з інших підстав забороняється.
З метою скорочення строку перевірки поданих документів на їх відповідність вимогам законодавства та цього Положення пропонуємо скоротити термін перевірки з 10-ти робочих днів до 5-ти з моменту реєстрації повідомлення про внесення місцевої ініціативи.
Читайте також: Реконструкція стадіону: очікування vs реальність. У контексті місцевих ініціатив
Результат розгляду місцевої ініціативи.
За результатом розгляду місцевої ініціативи може бути прийняте рішення в цілому, відхилення проекту рішення, прийняття його за основу або відправлення на доопрацювання.
Рекомендації
Пропонуємо визначити та прописати у Положенні такі можливі результати розгляду проекту рішення, внесенного у порядку місцевої, на пленарному засіданні сесії міської ради:
У випадку ухвалення рішення про доопрацювання, проект рішення доопрацьовується за обов’язкової участі ініціативної групи, з обов’язковим винесенням узгодженого із членами ініціативної групи доопрацьованого проекту рішення на наступну найближчу чергову сесію ради. Рішення про доопрацювання може прийматися радою не більше одного разу. Повторне відправлення проекту на доопрацювання не допускається.
За результатами розгляду питань, поданих у порядку місцевої ініціативи, рада ухвалює рішення.
Оприлюднення рішення ради з питань місцевої ініціативи.
У розділі VII Положенні відсутня інформація про терміни оприлюднення рішення ради з питань місцевої ініціативи.
Рекомендації
Доповнити пункт 7.1 Положення наступним підпунктом: «Рішення повинні оприлюднюватися у встановлений Законом України «Про доступ до публічної інформації» строк – не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження документа».
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551