Усі громадяни мають право на діалог із владою, більш того, покращувати роботу можновладців, викривати недоліки в їх роботі, оскаржувати дії чиновників. Це право забезпечує Конституція України (ст.40) та закон України “Про звернення громадян” (далі – Закон). Нащо звертатися до влади? Для захисту своїх прав та інтересів, для активної участі у житті громади та, звісно, для поліпшення роботи місцевих чиновників. Зразок звернення у матеріалі.
Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне). Колективне звернення – це звернення двох і більше заявників по одному і тому ж питанню (або ж кількох питань).
Зауважимо, що звернення може бути як у письмовій, так і усній формі. Завдяки розвитку технологій звернення сьогодні можливо надсилати і електронною поштою і через контакт-центри, і через соцмережі, якщо влада зареєструє за собою відповідний канал зв’язку. Як домогтися відповіді від чиновників нижче. Спочатку трохи теорії, ми її будемо висвітлювати в контексті органів місцевого самоврядування, хоча, звісно, звернення є правом діалогу громадян і з державною владою.
Про що можна писати у зверненні?
У зверненнях можна порушувати будь-які питання, які належать до компетенції місцевих рад – ремонт доріг, незадовільна робота комунального підприємства чи окремого посадовця, покращення благоустрою абощо. Аби точно знати, що відповідь на ваше звернення – не “відписка”, вивчіть заздалегідь повноваження місцевої влади. Для цього звертаємось до закону “Про місцеве самоврядування”, де повноваженням окремих гілок місцевої влади присвячені окремі розділи. Також знадобиться закон України “Про статус депутатів місцевих рад” для розуміння їх повноважень.
Більш того, розуміння точного отримувача вашого звернення прискорить отримання відповіді. Звісно, якщо ви помилково скерували звернення не тому департаменту чи установі, отримувач скерує ваш лист до відповідального адресата, але це – дорогоцінний час. Якщо звернення не входить до повноважень отримувача, він зобов’язаний у термін не більше п’яти днів переслати його відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляє громадянину, який подав звернення.
Увага щодо скарг: забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
Які бувають звернення?
Пропозиція (зауваження) – це звернення, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності місцевого самоврядування, депутатів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.
Заява (клопотання) – звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання – письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Скарга – звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
До речі, електронні петиції також регулюються Законом про звернення громадян. Про цей інструмент ви можете дізнатися в нашому матеріалі Згортання е-демократії в Маріуполі: 1500 підписів для петицій. Головні маніпуляції можновладців.
До кого можно писати звернення?
Органам місцевого самоврядування, ЗМІ, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, об’єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов’язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов’язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення. (ст. 15 Закону)
Так само посадові особи зобов’язані розглянути пропозиції (зауваження) та повідомити громадянина про результати розгляду. (ст. 14 Закону)
Зі скаргами схема трохи складніша. Коли громадянин складає скаргу на дії чи рішення органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об’єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи, він має подати її у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі. У той же час подана скарга не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням – безпосередньо до суду. (ст. 16 Закону).
Рішення, дії (бездіяльність), які можуть бути оскаржені
До рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких:
Термін розгляду звернень громадян
Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п’яти днів. На обгрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну. Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.
Усне звернення: це як?
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні “гарячі лінії” та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення: пишемо правильно
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Закон захищає громадян від розголошення їх особистих даних. На прохання громадянина, висловлене в усній формі або зазначене в тексті звернення, не підлягає розголошенню його прізвище, місце проживання та роботи. Також не допускається з’ясування даних про особу громадянина, які не стосуються звернення. Ця заборона не поширюється на випадки повідомлення інформації, що міститься у зверненні, особам, які мають відношення до вирішення справи.
Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім наступних випадків.
Які звернення не будуть прийматися та розглядатися взагалі
Коротко кажучи, анонімні. Якщо не зазначена адреса проживання, немає підписсу або неможливо встановити авторство звернення. Але, нагадаємо, що застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Також не розглядатимуться повторні звернення, як були вирішені. Але якщо ви вважаєте інакше і не задоволені відповіддю, то можете змінити формулювання звернення або ж попросити знайомих написати його.
Контролюємо емоції
Зазвичай приводом для звернення є якийсь недолік, який дуже хочеться виправити. Дуже важливо стримувати емоції – перемовини з чиновниками часто стають випробуванням чемності, але все ж рекомендуємо зберігати холодний розум. Відповідальність несуть не тільки чиновники. Законом передбачена і відповідальність громадян за подання звернень протиправного характеру, тож будьте точні у формулюванні своїх претензій та бажано підкріплюйте їх доказами або ж свідченнями. Дуже корисно буде посилання на статті законодавства, положень, порядків, статутів, які регулюють діяльність органу чи посадовця, роботою якого ви незадоволені.
За які звернення можуть притягнути до відповідальності
Якщо з’ясується, що звернення містить завідомо неправдиві відомості, з громадянина, що написав неправдиве звернення, можуть за рішенням суду бути стягнені витрати, зроблені отримувачем у зв’язку з перевіркою.
Відшкодування збитків громадянину у зв’язку з порушенням вимог Закону при розгляді його скарги
У той же час громадяни також мають право на відшкодування матеріальних збитків, якщо його скарга задоволена. Орган або посадова особа, які прийняли неправомірне рішення щодо звернення громадянина, відшкодовують йому завдані матеріальні збитки, пов’язані з поданням і розглядом скарги, обгрунтовані витрати, понесені у зв’язку з виїздом для розгляду скарги на вимогу відповідного органу, і втрачений за цей час заробіток. Спори про стягнення витрат розглядаються в судовому порядку. Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки.
Зразок звернення
Голові Маріупольської міської ради/Директору Департаменту/Голові районної адміністрації
П.І.Б. посадової особи
адреса отримувача звернення
e-mail: (за наявності)
Іванова Івана Івановича
вул._____, буд.№__, кв. № __
телефон: ____
e-mail: (за наявності)
Форма звернення
Заява (клопотання), скарга чи пропозиція (зауваження)
Звернення пишеться в довільній формі, де викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Бажано у вступній частині викласти підставу звернення, обставини, які стали причиною звернення. Наприклад, неналежна робота керуючої компанії, яка підпорядковується Департаменту з питань розвитку житлового фонду та ремонтів комунальної власності.
Далі – викласти обгрунтування, чому керуюча компанія неналежно виконує свою роботу. На вашу користь буде посилання на документи, які регулюють її діяльність.
Далі – описати ваші очікування від звернення. Наприклад, зобов’язати керівника керуючої компанії провести капітальний даху згідно розкладу або поточний ремонт внаслідок ушкоджень під’їзду чи осель після дощу. Або ж притягнути керівника до відповідальності.
Далі – зазначити перелік документів, на які ви посилаєтесь, копії численних звернень до керуючої компанії, які були проігноровані, копії фотографій порушень, копії актів, висновків тощо.
Додатки:
1.Копія акту залиття квартири внаслідок залиття дощем з-за несправного даху на 2 аркушах.
2. Підписи мешканціві будинків на 2 аркушах.
Дата Підпис
Звернення пишемо в двох копіях – одну вам мають повернути з вхідним номером реєстрації про отримання звернення. У разі електронного звернення, дзвоніть до адресата та уточнюйте про отримання листа та питайте номер вхідного листа вашого звернення.
Адреси маріупольских посадовців шукаємо на сайті mariupolrada.gov.ua. Або ж писати звернення на Голову міськради, адреса: пр. Миру,70, м. Маріуполь, Донецька область, 87500, [email protected]
Також є Контактний центр для звернень громадян: kkc-mariupol.bissoft.org. Телефони: 1555 (зі стаціонарного), (050) 345 1555, (067) 345 1555.
Телеграм-канали:
Контакт-центр 1555 Канал для надання інформації по аварійним ситуаціям, реєстрації звернень громадян, зауважень та пропозицій щодо діяльності органів місцевого самоврядування.
МаріупольВодоканал Канал для комунiкацiї з населенням щодо аварійних ситуацій на мережах водопостачання та водовідведення в м.Марiуполь
Безпечний Маріуполь Канал для комунікації між населенням та поліцією, іншими правоохоронними структурами, організаціями з благоустрою і життєзабезпечення, спеціалізованими службами та громадськості щодо забезпечення правопорядку на території міста.
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551