Наступне засідання сесії міської ради відбудеться вже 4 лютого. Законодавство України дає право кожному громадянину вільно прийти на нього, бачити і чути, що відбувається. Та чи вірно реалізовується це право на практиці в Тернополі?
Прийняття Верховною Радою України у 2011 році Закону “Про доступ до публічної інформації” стало великим досягненням для нашої держави. Цей закон надав універсальний і доволі якісний інструмент для доступу до великої кількості інформації, що накопичилась у відповідних розпорядників.
Разом з тим, важливо розуміти, що обов’язок надати відповідь на запит – найдорожчий і найскладніший варіант одержання доступу до публічної інформації. У інтересах і держави, і громадян якомога більша кількість інформації повинна бути загальнодоступною і не прихованою.
Одним із способів одержання інформації про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування є безпосередній доступ до діяльності їх колегіальних органів.
У п.4. ст. 3 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” вказано, що “право на доступ до публічної інформації гарантується доступом до засідань колегіальних суб’єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством;”.
У місті Тернопіль такими органом є Тернопільська міська рада: її пленарні засідання та засідання постійних комісій.
Проаналізуємо, чи є доступним для тернополян право відвідати засідання міської ради.
Однак, тут варто розуміти, що реалізація цього права вимагає від органів місцевого самоврядування дотримання певного комплексу заходів. На цьому питанні ми і зупинимось докладніше.
По-перше, для безпосередньої участі на засіданнях важливо, аби у кожної особи була інформація про те, де і коли таке засідання взагалі відбудеться.
Якщо скористатись сайтом Тернопільської міської ради, то інформація про наступну сесію доступна у розділі “Сесія – Розпорядження міського голови про скликання сесії”. У 2022 році таке розпорядження є лише одне – 25 січня цього року міський голова Тернополя призначив сесію на 4 лютого 2022 року. Чи відповідає такий порядок опублікування та інформування громадськості закону?
Відповідно до п.10 ст. 46 ЗУ “Про місцеве самоврядування”, рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках – не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Зазначене розпорядження опубліковане рівно за 10 днів до запланованої сесії. Таким чином, норми закону дотримані. Також у тексті розпорядження міститься перелік питань, які будуть розглядатись на сесії. Формально вимогу п. 10 ст .46 ЗУ “Про місцеве самоврядування” виконано. Однак, звісно, право на доступ до публічної інформації реалізовувалось б якісніше і повніше, якби розпорядження містило проекти рішень ради по кожному з запропонованих питань.
Тобто можна стверджувати, що інформування населення про дату, час та місце пленарних засідань у встановлений 10-денний термін Тернопільською міською радою дотримується; зокрема на її офіційному сайті. Разом з тим, вважаємо доцільним виділити таку інформацію у вигляді окремого банера, оголошення чи біжучого рядка на головній сторінці, або ж зробити її доступною для швидкого пошуку на сайті. Шлях доступу до цієї інформації у тому форматі, у якому він існує зараз, не є інтуїтивно зрозумілим і ускладнює пошук.
Також варто додати текст проектів рішень до усіх питань порядку денного. Зараз ця інформація теж доступна на сайті, однак у іншому меню, що є максимально незручним для користувача сайту.
По-друге, для реалізації права на доступ важливо забезпечити можливості для безпосередньої присутності всіх бажаючих на засіданні. На практиці ж часто присутність на засіданні ради є неможливою.
У розпорядженні Тернопільського міського голови №20 від 25 січня 2022 року “Про скликання дванадцятої сесії міської ради” ми бачимо таке положення: У зв’язку із запровадженими протиепідемічними заходами на території Тернопільської міської територіальної громади, з метою запобігання поширенню коронавірусу COVID-19, пленарне засідання міської ради провести за відсутності представників громадськості, виключно у складі міського голови, депутатів міської ради, доповідачів, старост, представників управління організаційно-виконавчої роботи, управління правового забезпечення, управління цифрової трансформації та комунікацій з засобами масової інформації.
Таким чином, міський голова Тернополя своїм рішенням фактично заборонив участь у пленарному засіданні представникам громадськості та небайдужим громадянам. Що важливо, ЗМІ теж потрапили під заборону.
Тут важливо зрозуміти, чи має право міський голова своїм рішенням вводити подібні обмеження?
Міський голова – посадова особа органу місцевого самоврядування – і тому він зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України). Жодний нормативно-правовий акт не надає повноваження міському голові видавати такі розпорядження, що суперечать законам України. Навпаки, п.1 с. 42 ЗУ “Про місцеве самоврядування” говорить, що міський голова зобов’язаний забезпечувати додержання Конституції та законів України.
Ще раз нагадаємо – і п.17 ст. 46 ЗУ “Про місцеве самоврядування”, і п.4. ст. 3 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” гарантує право кожної особи бути присутньою на засіданнях місцевої ради. До компетенції міського голови не входить можливість змінювати чи скасовувати норми, встановлені законом. Такі повноваження є лише у єдиного законодавчого органу – Верховної ради України.
Тернопільська міська рада теж вказала порядок доступу до засідань ради у своєму регламенті. Відповідно до п.4 цього документу, обмеження права на доступ до засідання Ради можливе лише у випадку відсутності вільних місць; до осіб, що порушують громадський порядок у ході засідання; та для нерозголошення конфіденційної інформації чи таємниці, що охороняється законом. Міський голова зобов’язаний забезпечувати виконання цього Регламенту, і він не може власними розпорядженнями суперечити рішенням відповідної ради.
Все вказує на те, що рішення Тернопільського міського голови, вміщене у Розпорядження №20 від 25.01.2022 року є незаконними та такими, що не відповідає принципам відкритості і прозорості місцевої влади. Некоректно трактуючи “запроваджені протиепідемічні заходи” для запобігання поширенню коронавірусу COVID-19, мер Тернополя створив умови, що призвели до незаконного обмеження права громадян на участь у пленарних засіданнях Тернопільської міської ради, що не узгоджується з нормами Конституції України, Закону про місцеве самоврядування, Закону про публічну інформацію та інших законодавчих актів України.
Таким чином, відсутність права на участь у засіданні ради є грубим порушенням. Розпорядження міського голови Тернополя повинне бути скасоване у частині недопуску громадськості до засідань Ради.
Авторка: Ольга Подзігун
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551