Електронна консультація – ще один інструмент демократії, за допомогою якого містяни можуть впливати на життя у місті. Головна ідея інструменту – взаємодіяти з владою в один клік. В Маріуполі цей інструмент запровадили у 2020-му році. Хоча практика онлайн-опитувань ведеться на сайті міськради з 2018 року, але, закцентуємо, е-консультації – це не тільки онлайн-голосування. І в один клік на сайті міськради донести свою думку не вдасться.
Коротко кажучи, е-консультації – це збір думок громадян про ті чи інші питання місцевої політики. Але, судячи, із напівпорожнього розділу Е-консультації на сайті маріупольської міськради, про інструмент відомо небагатьом містянам.
Які закони треба знати?
Хто може брати участь або ініціювати е-консультації?
Не можна:
Важливо:
На розгляд коментарів, що надійшли під час е-консультацій, не поширюються вимоги Закону України “Про звернення громадян”. Індивідуальні відповіді щодо результатів розгляду пропозицій не надаються та не надсилаються учасникам е-консультацій.
Читайте також: Дій-Маріуполь розробили рекомендації ММР до Положення про е-консультації
Які питання можна розглядати на е-консультаціях?
Усі, що стосуються місцевого самоврядування:
бюджету, генерального плану, стратегії розвитку, намірів забудови екологічно небезпечних об’єктів у місті чи поряд з ним, Статуту, символіки міста, зміни тарифів на проїзд, зміни місцевих податків та зборів, платних послуг у лікарнях та школах та інше. Перелік довгий та докладний, детально ознайомитися ви можете з ним у тексті Положення, який викладено нижче у матеріалі.
Якими бувають е-консультації?
Чому різні форми е-консультацій знаходяться у різних розділах, а не у відповідному, спеціально розробленому для е-консультацій, неясно. Вважаємо за доцільне впорядкувати міській владі цей момент.
Усі пропозиції та зауваження до проектів в електронній формі треба надсилати на електронну адресу, яку визначають відповідно до структурного підрозділу, який розробляє пропозиції чи нормативно-правовий акт. Її треба шукати в оголошеннях про чергову е-консультацію.
Як довго приймають пропозиції?
Строк проведення е-консультацій не може становити менше 15 календарних днів, якщо інше не передбачено законом. Строк проведення е-консультації обчислюється з моменту оприлюднення.
Що в результаті?
Коментарі та пропозиції громади аналізуються, узагальнюються та враховуються або не враховуються із обґрунтуванням причин. Результати е-консультації оприлюднюються у відповідному розділі Е-консультації не пізніше 15 днів після закінчення е-консультації. Рішення проекту чи пропозиції публікується із додатками за результатами е-консультацій протягом 5 днів.
Що насправді у розділі Е-консультацій?
По-перше – застаріла інформація. Остання інформація про е-консультації на сайті міськради оприлюднена у травні 2020 року. Тоді була оголошена електронна консультація щодо п’яти міні-проектів Маріуполя. Організатором був відділ інвестицій та управління проєктами, на пошту якого і приймали пропозиції. Під час голосування треба було обрати 5 найважливіших для громади міні-проектів з дев’яти.
Серед них: “Велопарковки біля шкіл та ВНЗ”, “Автоматизовані лічильники холодної води” у зразково-показовому будинку, “Безпечні пішохідні переходи”, “Розумні зупинки з інформаційним табло”, “Системи температурного скрінінгу для громадських місць” (для вимірювання температури людей в місцях масових скупчень людей у зв’язку з поширенням захворювань коронавірусу), “Розумна рамка в комунальній установі” (у школі № 24), “Розумна рамка в комунальній установі” (у дитсадку), “Розумне освітлення” (на вулиці Леваневського від проспекту Миру до вулиці Митрополитської), “Автоматизована системи обліку витрати води” (на 66 будинків) .
Бюджети даних проектів були значними – більшість потребували коштів за півмільйона гривень та вище. Найдорожчий 1 035 000,0 грн для температурного скринінгу: “Встановлення трьох стаціонарних/мобільних комплексів для температурного скрінігу, що базуються на обладнані: тепловізійна камера з функцією термографії Mobotix Mx-M16TB-R119 (25°/19°) з оптичним модулем Mx-O-SMA-S-6D036 (103°/77°) для вимірювання температури людей в місцях масових скупчень людей”.
Не дивлячись на серйозні бюджети, на які подали заявки різні департаменти, у голосуванні прийняли участь всього 753 людини. Найбільше голосів набрали Розумні зупинки, Безпечні переходи та Розумне освітлення. Найпопулярніший проект набрав 145 голосів – Розумні зупинки.
Нічого не маємо проти проектів-переможців, дійсно корисні для міста ініціативи, які покращили життя у ньому. Але нещодавно під час засідання останньої Координаційної ради депутатка від “Блоку Вадима Бойченка” Ірина Дудіна висловила свою думку про підвищення голосів для розгляду петицій до 1500 голосів: “Коли 250 людей вирішують за півмільйоне місто, це, меншою мірою, дивно”. Чи не настав час міській владі популяризувати інструмент електронних консультацій, якщо за кожен з проект у більшості голосувало біля півсотні людей?
А ось онлайн-голосування, які знаходяться в Головна – Прес-центр – Опитування, більш популярні серед маріупольців. Тут, наприклад, обирали музику для фонтану у Театральному сквері (1677 голосів), обирали найгарнішого безпородного котика (950 голосів), обирали місце розташуання для нульового кілометру в Маріуполі (2096 голосів), обирали також кращих спортсменів та почесних громадян. У той же час останнє онлайн-голосування тут проводилося у вересні 2020 року. Схоже, міськрада 8 скликання особливо не зацікавлена в популяризації цього інструменту.
Як подати ініціативу?
Перш за все, зареєструватися в особистому електронному кабінеті на офіційному сайті міської ради. Шукаємо відповідну кнопку у правому верхньому куті на сайті mariupolrada.gov.ua.
У Положенні вказано, що подати ініціативу можна шляхом подання відповідних пропозицій до органу місцевого самоврядування. Яким саме чином, не уточнюється.
Ми зареєструвалися у особистому кабінеті на сайті міськради, достатньо вказати електронну пошту, ПІБ та телефон.
Нагадаємо, у діючому Положенні вказано, що кожен повнолітній мешканець Маріуполя може не просто взяти участь у е-консультаціях, а і ініціювати їх. Інтуїтивно зрозуміти, як ініціювати е-консультацію неможливо. У особистому кабінеті є такі розділи:
Голосування – це вже ініційовані опитування. Міські електронні сервіси також не містять інформації про е-консультації.
Більш за все під пункт положення “подання відповідних пропозицій до органу місцевого самоврядування” підходить розділ Звернення. Ми вирішили ініціювати опитування щодо розташування МакДональдсу на Грецькій площі, оскільки його майбутнє будівництво зачіпає рекреаційну зону.
Ось наша спроба скористатися інструментом:
Далі в особистому кабінеті наше звернення було оприлюднено наступним чино. Чекатимемо на відповідь.
***
Наявність такого прогресивного інструменту, як електронні консультації та обговорення, – безумовний плюс прозорості міській владі Маріуполя. Сама суть цього інструменту у тому, аби долучити до участі у політичному житті громади якомога більше людей, особливо молодь та вразливі групи населення. Але, схоже, міськрада нинішнього скликання не особливо опікується його популяризацією.
Наразі смарт-документ в Маріуполі не є таким по суті, інформація про консультації не оприлюднюється, або ж вони не проводяться. Три форми електронних консультацій, про які вказано в Положенні (опитування, консультація, обговорення нормативно-правових актів, не структуровані у розділі про Е-консультації і розподілені по різних гілках сайту. Як саме подати ініціативу про е-консультацію ані з Положення, ані з даних сайту – не зрозуміло, користувачу довго шукати, куди ж саме сккерувати ініціативу. А достатньо було би відповідної кнопки “Подати ініціативу”. Наявність подібного інструменту в Маріуполі – позитивне надбання, але для справжньої реалізації його початкової мети треба провести ще багато роботи – і з вдосконалення положення, і з власне розробки зручного інтерфейсу для користувачів.
Автор: Ірина Чишко
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551