Ви не можете витягнути гривні з гаманця і купити місто. Але вкладаєте в нього кожного для. Місто, у якому приємно відпочивати, працювати, вчитися приносить значно більше доходів в місцевий бюджет. Тим більше, коли існують єдині правила для всіх щодо зовнішнього вигляду громади.
У Тернопільському прес-клубі на обговоренні зустрілися громадські активісти, урбаністи, архітектори, юристи та рекламодавці. Спільно визначали, як кожен може долучитися до формування єдиних правил розміщення вивісок в Тернопільській громаді. Це лише перший крок до комплексної розробки дизайн-коду міста. Проте, як виявилося, на шляху до хорошої мети стоять юридичні перепони.
Більшість міст не розуміє різницю між вивісками, таблицями та рекламою. Хоча це регулюється різними законами. Якщо для розміщення реклами необхідний дозвіл, вивіски і таблички є об’єктами благоустрою і ніяких додаткових погоджень не потребують.
У Тернополі відсутній порядок розміщення вивісок та табличок, який був би законним та ефективним. Він існує лише в реєстрі адміністративних послуг ЦНАП як послуга погодження табличок. Закон України “Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності” від 19.05.2011 не передбачає такого виду документу дозвільного характеру як дозвіл (погодження) на розміщення вивіски чи таблички. Отже, саме погодження незаконне і створює додаткові корупційні ризики, де рішення залежить від однієї особи. Це породжує зневіру громадян в справедливість органів місцевого самоврядування, легітимність їх рішень.
Невже це означає, що будь-хто хаотично має право розміщувати вивіски? Як це регулювати і як уникнути неохайного зовнішнього вигляду міста?
Чотири роки тому у Дніпрі вирішили комплексно підійти до вирішення цієї проблеми. Як розповів Максим Голдін, член правління Української асоціації візуальної індустрії, співавтор дизайн-коду міста Дніпро, почали з розробки айдентики, оскільки їхня команда виграла конкурс на розробку логотипа міста. Потім вони увійшли до групи з створення навігації міста.
Та коли адресні покажчики були створені, виникла проблема: немає куди їх встановлювати через надмірну кількість реклами, конструкцій на будинках. Саме з цього моменту почалася робота над розробкою дизайн-коду міста.
Створення дизайн-коду вміщує в собі три засадничі принципи:
1) унеможливлення корупційної складової;
2) повага до архітектури;
3) унеможливлення оціночного судження чиновників.
Зміни помітні вже сьогодні, хоча процес трансформації ще не завершився. Єдині правила не лише покращили зовнішній вигляд міста, а й стали хорошим прикладом для наслідування іншим. Місто, у якому приємно відпочивати, працювати, вчитися приносить значно більше доходів в місцевий бюджет.
Важливо пам’ятати про «вартість міста». І чим довше це питання не налагоджене, тим більше ми втрачаємо коштів.
В Тернополі існує необхідність розробки правил, критеріїв розміщення та встановлення вивісок та табличок з графічними зображеннями, де має бути заначено в тому числі ширина, довжина, колір, кріплення, щоб кожному власнику було достеменно зрозуміло чи відповідає його вивіска нормам чи ні. Для впровадження розроблених правил необхідно надати перехідний період бізнесу та населенню, щоб привести у відповідність свої вивіски і таблиці до цих правил.
На завершення усі домовилися, що це не перша зустріч і необхідно працювати надалі разом, щоб розробити документ. Він стане першим кроком довгого процесу збільшення «вартості Тернополя».
Центр громадського контролю “ДІЙ!” в Тернополі
Довідка: Центр громадського контролю «Дій!» – проєкт, який реалізується у 5-ти містах України (Тернопіль, Вінниця, Запоріжжя, Краматорськ, Маріуполь) за фінансової підтримки чеської організації People in Need, Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у рамках програми «Transition Promotion Program» та Посольства США в Україні. Зміст цієї статті не обов’язково збігається з їхньою позицією.
Для здійснення благодійного платежу на користь ГО “ДІЙ-Тернопіль” перейдіть за посиланням
https://api.fondy.eu/s/ehV02qKDw?_ga=2.77068060.863014627.1607679474-880978449.1607441551